עין עצלה

עין עצלה אצל ילדים - מהן הסיבות ומהו הפיתרון?

עין עצלה אצל ילדים מדאיגה כל הורה. אין דבר שאתם רוצים יותר מילדים מאושרים ובריאים בכל המובנים, במיוחד כשהדבר נוגע לראייה.
התופעה של עין עצלה, הידועה גם בשמה הלועזי "אמבליופיה" עלולה להבהיל אתכם כשהתסמינים מופיעים אצל ילדכם. הדרך הטובה ביותר לשמור על קור רוח היא לאסוף את כל המידע הקיים על הבעיה ולהעניק לילדכם את הטיפול הטוב ביותר.

מהי עין עצלה?

ודאי שמעתם את המונח הזה, אך הורים רבים לא יודעים הרבה על הבעיה עצמה. כדי להבין את הבעיה, צריך להבין מעט איך מערכת הראייה עובדת.
העיניים שלנו לא באמת "רואות". הן שולחות אותות ומסרים על מה שנמצא בסביבה אל המוח, והמוח מתרגם את המסרים הללו כמעט מידית למה שאנחנו "רואים" בעיניים. התהליך הפלאי הזה עובד ללא תקלות רוב הזמן, אך הוא מחייב קשר יציב בין העיניים למוח.
לעתים הקשר הזה חזק יותר בעין אחת מאשר באחרת. כשזה קורה, העין החלשה לא ממקדת את המבט (פוקוס) בצורה טובה כפי שעושה זאת העין האחרת, והיא נוטה לסטות יותר.
חוסר היכולת הזה למקד את המבט הוא שהעניק לבעיה זו את שמה - "עין עצלה". אם לא מטפלים בבעיה, בסופו של דבר המוח עלול להתעלם לחלוטין מן האותות של העין החלשה והראייה של הילד בעין הזאת תפחת משמעותית.
עין עצלה
Select an Image

מהן הסיבות לעין עצלה?

אם אתם מודאגים עכשיו מהראייה של ילדכם, אולי לא תמצאו בכך נחמה - אך דעו שעין עצלה היא אחת מבעיות הראייה הנפוצות ביותר בילדים. אצל כ-3% מכל הילדים מתפתחת עין עצלה.
אחת הסיבות לשכיחותה הרבה של עין עצלה היא שהיא נגרמת ממספר גורמים אפשריים. אחד הנפוצים שבהם הוא פזילה (סטרביסמום), כאשר השרירים מאחורי העין, השולטים בסיבוב ובתנועה של העין, מאבדים איזון.
אם שריר אחד חזק מן האחר, העיניים לא יעבדו יחד כפי שהן אמורות לעבוד. זה יכול לגרום לפזילה או שהעיניים ינועו בכיוונים שונים.
עין עצלה בילדים נגרמת לעתים מבעיה אנטומית בעין. ירוד (קטרקט), לדוגמה, יכול לגרום לעין עצלה אפילו אם מתקנים אותו בניתוח.
מה שקורה הוא שהמוח קולט שמשהו גורם לעין לפעול בצורה לא תקינה, ולכן הוא מתחיל להתעלם מהאותות שלה ומתמקד בלעדית בעין השנייה. לאחר שמתקנים את הירוד, המוח לא תמיד קולט שהראייה בעין הפגומה השתפרה והוא ממשיך להתעלם מהמסרים שהיא שולחת.
מאחר שכל דבר שמשבש את הראייה של הילד בעין אחת בשש השנים הראשונות לחיים – כולל פציעה או צניחת עפעפיים – עלול להוביל לעין עצלה, חשוב להגן על העיניים של הילד ולחפש סימנים לבעיות ראייה.

טיפול בעין עצלה: מתי כדאי להתחיל?

חשוב מאוד להתחיל לטפל בעין עצלה מוקדם ככל האפשר, מכיוון שהטיפול יעניק לילדכם סיכוי להחלמה מלאה. בדקו את מצב הראייה של ילדכם באופן קבוע, החל מגיל צעיר.
כך תבטיחו שבעיה של עין עצלה (אמבליופיה) תאובחן בזמן. אפשר לטפל בהצלחה בבעיה זו כדי שילדכם יירפא ממנה לחלוטין.
אחד הפתרונות היעילים ביותר: רטייה לעין
רטייה לעין היא ככל הנראה השיטה הטובה ביותר לטיפול בעין עצלה. זו שיטה בטוחה, שווה לכל כיס ואפקטיבית לטיפול בעין עצלה, ואין לה תופעות לוואי כלל. הרופא ימליץ להרכיב את הרטייה למשך פרק זמן מוגדר.
זה יכול להיות כמה שעות ביום במשך מספר שבועות או חודשים. את הרטייה מרכיבים על העין הטובה, וכך מכריחים את העין העצלה לעבוד ולתקשר עם המוח, שם מוקד הבעיה.
מרגע שהמוח מצליח לנהל תקשורת טובה עם העין ומתחיל לקלוט תמונות, הילד עולה על המסלול הנכון להחלמה!
מומלץ גם לתת לילד משחקים ותרגילים בבית שיעזרו לו לשפר את בעיית הראייה. לדוגמה, זריקת שקיות שעועית למכלים, תפיסת שקיות שעועית, או מילוי תשבצים עם אותיות קטנות.
אצלנו תוכלו פתרון איכותי ויעיל לבעיית העין העצלה של ילדיכם!
אין הכתוב מהווה ייעוץ רפואי ואינו נכתב ע"י גורם רפואי מוסמך. יש להוועץ ברופא מוסמך במידה הצורך.
ט.ל.ח
Back to blog